Jak bezpečně objíždět cyklistu?
• Autor KooperativaObzvlášť obdivovatelé jednostopých strojů dobře znají situaci, kdy je během několika minut míjí kolona vozidel ze vzdálenosti často jen několika desítek centimetrů. A že to není věc, kterou bychom si zvlášť vychutnávali, je zřejmé. Ale ani motoristé nejsou z přítomnosti cyklistů na komunikaci dvakrát nadšeni. Jaká jsou tedy pravidla a zásady, aby taková setkání proběhla bez nebezpečných následků?
Od 1. 1. 2022 vešel v platnost zákon přikazující řidiči motorového vozidla při předjíždění cyklisty dodržet odstup 1,5 metru. Záměr je logický, zajistit bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Zdánlivě jednoduché pravidlo.
Řidičova předvídavost
Jak má ale motorista rozpoznat předepsanou vzdálenost a1,5 metru určenou k objetí cyklisty? „Představte si, že se snažíte předjet osobní auto. Tuto vzdálenost ale musíte měřit od řídítek cyklisty. Další pomůckou je, že pravé kolo vašeho auta je při předjíždění přibližně na středové čáře“, vysvětluje pro web czrso.cz vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Složitá situace však může nastat na úzkých okresních silničkách, či v hustém městském provozu, kdy se dodržení předepsaného odstupu může zdát neřešitelným problémem. V takových případech záleží především na vzájemné ohleduplnosti a toleranci. Každý řidič by měl navíc předpokládat, že žádný biker nejede zcela rovně. Jeho menší či větší vybočení může zapříčinit rozbitá krajnice, větev či kámen přes cestu nebo i obyčejný kanál. A to vše musí při předjíždění cyklisty brát šofér v úvahu.
Cyklista v ohrožení
Stejnou odpovědnost má jako každý jiný účastník silničního provozu i cyklista. A zvlášť pak s vědomím, že při prakticky jakémkoliv střetu s autem na nerovný souboj doplatí především on. Vždy se tedy snažte minimalizovat rizika. A tak i když vám zákon umožňuje například vyrazit i na silnice první třídy, volte raději delší, ale určitě mnohem bezpečnější cyklostezky či vedlejší silnice nižších tříd.
Specifika při předjíždění
Při předjíždění cyklisty mohou motoristé využít některé výjimky. Jednou z nejdůležitějších je možnost předjet jezdce na kole i přes plnou čáru, na podobný manévr naopak může řidič zapomenout na přechodu pro chodce či v jeho blízkosti.
Vzdálenost 1,5 metru naopak nemusí řidiči dodržet v případě, kdy se biker nachází ve vyhrazeném pruhu pro cyklisty, který je označen bílou přerušovanou čárou s obrázkem kola na červeném pozadí. Do tohoto pruhu nesmí automobilisté vjíždět a je tak zajištěna větší bezpečnost všech účastníků provozu.
Ovšem pozor. V této souvislosti je třeba nezaměňovat jízdní pruh pro cyklisty s koridorem pro cyklisty. Ten poznáte podle nakresleného piktogramu na vozovce bez jakéhokoliv dalšího označení. Daný obrázek však pouze upozorňuje na zvýšený výskyt cyklistů. V tomto případě jako řidič musíte při jejich předjíždění dodržet předepsaný rozestup.
Poslední z výjimek, kdy motorista má volnější pole působnosti, nastává v momentě, kdy nejede rychlostí vyšší než 30 km/hod., v takovém případě může být mezi cyklistou a autem vzdálenost jen jeden metr.
Proč 1,5 metru?
Možná vás napadlo, proč je zákonem určena zrovna vzdálenost půldruhého metru. Podle expertů je právě toto bezpečná distance, kdy vzduchový vír, který za sebou vytváří rychle jedoucí vůz, už nepředstavuje pro jednostopá vozidla nebezpečí vychýlení ze směru jízdy.
Při porušení tohoto pravidla hrozí provinilcům pokuta na místě v hodnotě do 2 000 Kč, ve správním řízení se pak pohybuje mezi 1 500 a 2 500 Kč.