Nepodceňte přípravu a mažte
• Autor Tým Kolo pro život…aneb co na kole mazat a co nikdy nemazat?
Krásné cyklistické pořekadlo říká: „Kdo maže, ten jede.“ A kdo brzdí, ten prohrává. Ale pozor, je důležité vědět, co mazat, jak mazat, čím mazat, a hlavně co nikdy nemazat. Takže nepodceňte přípravu svého bikeu, silničky či gravelu a pojďte se poučit, jak na to. Poradí vám Michal Filgas, odborník ze Superior týmu.
Co mazat a čím?
Kdo maže, ten jede. Z toho můžeme odvodit, že je potřeba mít správně namazaný pohonný systém, který se stará právě o to, aby nám kolo dobře jelo. Pohonný systém se skládá z klik s převodníkem, středové osy a středového složení, kazety, předního a zadního měniče, řazení a řetězu.
Krok první – čistíme
Důležité je mít pohon před každým mazáním v čistotě, tzn. ideálně očistit kazetu, ozubená kolečka přehazovačky, převodník a hlavně řetěz. Ten musí být před aplikováním nového maziva perfektně čistý. Po umytí všech pohyblivých částí pohonu je potřeba je otřít a osušit, až poté můžeme nanášet mazivo.
POZOR!
„A teď přijde ta otázka: Co všechno z pohonu mohu namazat? Odpověď je jednoduchá: Pouze řetěz. Nikdy nenanášejte mazivo na celý pohonný systém z důvodu chytání nečistot. Tím následně krátíte životnost svého pohonu,“ říká Michal Filgas. Pravidelnou údržbou naopak můžete prodloužit jeho životnost až několikanásobně.
Krok druhý – vybíráme mazivo
Další důležitá věc je vědět, čím můžu svůj řetěz mazat. Na trhu je spousta různých typů a značek cyklistických maziv neboli olejů na řetěz. Liší se různými viskozitami a určením, jestli je do mokra, do sucha, nebo univerzál. V podstatě se však dají rozdělit do dvou skupin, a to na oleje a vosky. Oleje mají obecně dobrou vlastnost, že se dají v podstatě aplikovat okamžitě a hned můžeme jet. Jejich horší vlastnost je ta, že na sebe více vážou nečistoty a tím nás nutí k častějšímu mytí a mazání našeho pohonu. Naopak vosky mají mnohem lepší vlastnosti v odpuzování nečistot, kdežto jejich aplikování si žádá více času, většinou je to 1 den před vyjížďkou, v nejkratším případě 1 hodinu předem.
Krok třetí – mažeme řetěz
Způsob aplikování maziva na řetěz je v obou případech naprosto stejný. Na každý článek řetězu musí být naneseno ideální množství, tj. cca 1 kapka maziva. Po nanesení oleje na každý článek setřeme přebytečnou tekutinu z řetězu a můžeme vyrazit. V případě vosku necháme kolo odpočinout (1 den, 1 hodina), poté následně také setřeme přebytečné mazivo a můžeme jet.
„Při aplikování maziva je také dobré dávat si pozor, aby se nám nějaká ta malá kapička nedostala na brzdy a kotouče, to by vám potom třeba nešlo vůbec brzdit a vyhráli byste všechny závody. V opačném případě byste brzdili očima. Proto doporučuji před každým mazáním brzdy a kotouče zakrýt,“ radí Michal.
Důležité upozornění: Nikdy nepoužívejte na mazání pohonu, potažmo řetězu, oleje na vaření, oleje do sekaček, motorových pil a podobných zařízení, vosky na lyže atd. Používejte vždy maziva od specializovaných výrobců určená pro tento účel.
Krok čtvrtý – mažeme podvozek
Dále je nedílnou součástí dobře fungujícího kola i správně namazaný podvozek neboli vidlice a tlumič. Samozřejmě, že výrobci vidlic a tlumičů myslí dopředu a do útrob svých produktů instalují mazací prachovky apod. Nicméně je dobré občas si kluzné části vidlice a tlumiče namazat sám. I v tomto případě je na trhu spousta různých typů a značek maziv, ať už v podobě silikonových sprejů, nebo olejových aplikátorů (kapátek). Vždy je však důležité používat ty správné a k tomuto účelu určené. Samozřejmě i tady platí, že před aplikací maziva na kluzné části je potřeba mít tyto části čisté a suché, tedy nejlépe je očistit vlhkým ubrouskem a poté suchým otřít do sucha. Ať už zvolíte mazivo v podobě spreje nebo aplikátoru, opět nezapomínejte zakrýt kotouče a brzdy. Sprej nanášejte rovnoměrně po celém povrchu kluzných částí vidlice i tlumiče, v případě aplikátoru stačí nanést tenkou vrstvu okolo těsnění v místě, kde vstupují kluzáky (vnitřní nohy) do vnějších nohou vidlice, stejně tak u tlumiče.
I zde platí důležitá upozornění: Nikdy nepoužívejte k mazání podvozku jiná maziva a oleje, než jaká jsou k tomu doporučována výrobci vidlic a tlumičů. Mazivo aplikujte vždy jen na pohyblivé části vidlice a tlumiče.
Krok pátý – mažeme ostatní části
Dále bychom určitě neměli zapomínat na mazání středového a hlavového složení a pevných os nábojů, kde se k tomuto úkonu nejčastěji používá průmyslová vazelína. Tuto aplikaci prvotně zpravidla provádí každý výrobce kol. Na vás nebo na vašem servisním technikovi je pak časem vše kontrolovat, přimazávat nebo mazivo měnit.
Dobrá rada je nezapomínat i lehce máznout vazelínou šrouby vašich pedálů. Vždy, když je budete povolovat, půjde vám to snáz. Případně pokud používáte pedály s nášlapným systémem, je dobré občas prostříknout silikonovým olejem i zámky vašich pedálů a klidně i kufry. Budou se vám lépe zamykat.
Co nemazat?
Základní jednoduché pravidlo zní: Nemazat vše ostatní, co nezaznělo v předchozím textu. To je: rám, kokpit (řídítka, sedlo), vypletená kola (ráfky, špice, pláště) a to nejdůležitější je brzdový systém (brzdové páčky, třmeny a kotouče).
Co dodat na závěr?
„Zkušenosti z praxe ukazuji, že přípravu, mazání kola cyklisté často podceňují. Tak vzhůru do sedel a nezapomínejte na přípravu vašich dvoukolových „mazlíků“, jde především o vaši bezpečnost i radost z jízdy“, dodává Hanka Topolovová z FTVS UK.
(Michal Filgas, Leader of Superior and Rock Machine samples production)