Denní světla na kole. Ano či ne?
• Autor Tým Kolo pro životKdyž bylo v silničním provozu zavedeno povinné denní svícení automobilů a motocyklů, panovala obecná shoda. Počet automobilových nehod se snížil o 25 procent, nehody motorek o 13 procent. Použití denního svícení cyklistů z tohoto pohledu dává smysl a je to asi nejlepší způsob, jak se cyklista může před řidiči aut zviditelnit.
Má být denní svícení na kole povinné? Co si o tom myslíte vy? Pravdou je, že v cyklistice existuje řada pro i proti, které je třeba vzít v úvahu.
PRO
+ Ať už jezdíte na kole v městské džungli po ulicích, nebo po lesních cestách, denní svícení výrazně zvýší vaši viditelnost. Být viděn kolemjedoucím řidičem, třeba jen o jednu jedinou vteřinu dřív, může být onou hranicí mezi životem a smrtí. To je ve skutečnosti jediný skutečně smysluplný argument. Tedy pokud nejste kočka a nemáte příslovečných sedm životů.
+ Pořízení nového světla je jen malá investice s velkým přínosem, kterou pro svou bezpečnost může udělat každý.
+ Průzkum provedený v zahraničí ukázal, že cyklisté, kteří používají denní světla, mají o 19 procent nižší míru incidentů než cyklisté, kteří je nepoužívají.
PROTI
− Vždy musíte mít světlo s nabitými bateriemi, bez ohledu na to, zda se vydáváte na celodenní výlet, nebo si jen chcete narychlo odskočit na nákup do nedalekého obchodu. Podle hesla: žádné světlo, žádná jízda.
− Nové pravidlo by rozšířilo oprávnění policie zastavit vás a kontrolovat.
− Cyklisté, kteří by nesvítili, nebo třeba jen zapomněli rozsvítit, by zvyšovali obecnou nevraživost řidičů aut vůči cyklistům.
− Předpoklad masivního nárůstu prodeje by velice potěšil výrobce světel. Ale co vy? Nejspíš by se rychle zvýšil počet cyklistických značek nabízejících světla s denním režimem. A nejspíš by došlo i k nárůstu cen. Přední a zadní sety s denním režimem jsou nyní na trhu k dostání přibližně za 100 eur.
Takže jaký je váš názor? Je povinné denní svícení dobrý nápad?
Zdroj ilustrační foto: www.shutterstock.com
Zdroj: WE LOVE CYCLING