Jak připravit kolo po zimě? Jde o vaše pohodlí i bezpečnost
• Autor Tým Kolo pro životZima skončila. Počasí vábí milovníky cyklistiky k prvním kilometrům a start seriálu Kolo pro život se rychle blíží. Premiérové jízdě by měla předcházet důkladná příprava kola, kterou nikdy nepodceňujte. Pokud jste alespoň trošku zruční, základní přípravu a kontrolu zvládnete sami, není třeba ji svěřovat do rukou profesionálů v servisech. Jak tedy postupovat?
Vyčistěte kolo
Každý, komu není jeho jednostopý miláček lhostejný, tak nepochybně učinil již před uložením kola k zimnímu spánku, ale pokud se najdou výjimky, rozhodně kolo v první řadě očistěte. Není třeba žádných speciálních nástrojů. Postačí ručník, který nepoužíváte, nebo dokonce i starý kartáček na zuby. Svede doslova divy při snaze odstranit nečistoty z rámu, přehazovačky, řetězu, pedálů i dalších součástí kola. Už i v řetězcích největších supermarketů jsou k mání čistící prostředky určené přímo na kolo. Platí, že ideální je použít při očistě co nejmenší množství vody.
Zkontrolujte brzdy
Zaměřte se zejména na to, zda se páky správně vracejí a nezasekávají. Následovat by vždy měla kontrola brzdových špalků. Pokud zatlačíte na brzdovou páčku, špalky by měly dosednout na ráfek současně. Jestliže jeví špalky známky nerovnoměrného opotřebení, je potřeba seřídit celý systém, čehož docílíte zvýšením napětí brzdového kabelu. V případě brzdových kotoučů je třeba vyladit ideálně tlak v systému. Trápí-li vás nejistota, zda seřízení zvládnete, svěřte koloprofesionálům.
Prohlédněte ráfky
V rámci očisty rozhodně vydrhněte i ráfky. Zkontrolujte, zda nejsou ohnuté, nemají trhliny nebo dokonce nejsou zcela prasklé. Poškozené ráfky způsobují nerovnoměrné opotřebení pneumatik a brzd, což vede ke zkrácení životnosti jednotlivých dílů.
Kontrola středu, pedálů, řetězu a přehazovačky
Při přípravě kola zkontrolujte řetěz, pedály, přehazovačku, převodníky, kazetu a střed. Pokud cokoliv z daných komponentů nebude ideálně fungovat, přijde výkon generovanými vašima nohama vniveč. Nepodceňujte vizuální kontrolu zubů na kazetě. Mohou být ohnuté či ulomené, což je nežádoucí.
Otáčejte pedály po směru hodinových ručiček za plynulého řazení, posun by měl být hladký a snadný. Mějte na paměti, že životnost řetězu je omezená. Jestliže jeho výměnu podceníte, může dojít k poškození dalších částí „hnacího ústrojí“ a v konečném důsledku je oprava finančně nákladnější.
Zkontrolujte tlak v pneumatikách
Po týdnech nečinnosti je nezbytné zkontrolovat, zda na pneumatikách nejsou trhliny nebo se neudělaly boule v místech, kde se pneumatika nedotýká země.Pokud jste při kontrole brzd zjistili, že špalky neseděly stoprocentně na ráfku, nezapomeňte zkontrolovat i stav pneumatik v daném místě. Samozřejmostí je pak kontrola vzorku, v případě opotřebení či začínajícího třepení sáhněte k výměně. Jezdit na poškozených pneumatikách, byť jen v minimální míře, značí velké riziko, protože v případě prasknutí může dojít k nepříjemnému karambolu.
Kontrola lanek a bovdenů
Podle typu kola v rámci přípravy nikdy nezapomínejte zkontrolovat stav bovdenu, jimiž jsou vedeny lanka k přehazovačce a brzdám. Je potřeba dohlédnout, zda v pryžových „pouzdrech“ nejsou trhliny, neuvolnily se či zcela nezarezly. Lanka zajišťují plynulé brzdění a přehazování. Jejich životnost se liší podle četnosti užívání kola. Nicméně nejpozději po pěti letech byste je však měli vyměnit v každém případě.
Důkladně kolo promažte
Olej zajišťuje delší životnost řetězu a jeho efektivnější fungování. Rovněž snižuje hromadění nečistot a špíny, což zvyšuje výkon pohyblivých částí. Mazivo je třeba rovnoměrně nanést na řetěz za současného otáčení pedálů proti směru hodinových ručiček. Drobné částečky rezu z řetězu je možné odstranit kartáčem, ale pokud jste v předešlých sezónách údržbu a přípravu zameškali, raději sáhněte k výměně celého řetězu.
Nezapomeňte rovněž demontovat sedlo z rámu, vyčistit trubku a s rozvahou nanést do daného místa malé množství mastnoty, která zabrání korozi v rámu.
Když jste přípravu dokončili, můžete použít jednoduchý test. Vezměte kolo, zvedněte jej deset až patnáct centimetrů nad zem, a pak stroj kontrolovaně pusťte. Jakýkoliv nepatřičný zvuk či případné chrastění je známkou závady či uvolněných součástí. Pak je na místě zvážit, zda nedat prostor profesionálům, protože se zřejmě jedná o závažnější problém. Před jednotlivými jízdami pak nezapomínejte kontrolovat tlak v pneumatikách i jejich stav, stejně tak zabezpečení rychloupínáků.