Vosk může zdvojnásobit životnost řetězu

Autor

Podzimní plískanice a vlhké počasí provázející týdny před nástupem zimy představují velkou zkoušku pro cyklisty i jejich vybavení. Jedním z klíčových faktorů pro požitek z jízdy v sedle kola je řetěz a jeho stav. Zanedbání péče může způsobit problémy, a hlavně zkazit vyjížďku, ať už se jedná o rodinný výlet či pravidelný trénink. Pečlivý přístup naopak zvýší komfort z jízdy.

 

Vosk může zdvojnásobit životnost řetězu

Vosk může zdvojnásobit životnost řetězu
Velkým tématem při podzimním počasí je volba vhodného maziva. Způsobů, jak impregnovat řetěz je mnoho. Už dávno neplatí, že jediným vhodným prostředkem je olej, který se na řetěz nanese těsně před jízdou. Stále více se do popředí zájmu cyklistů dostávají nejrůznější vosky či parafíny. Bez nadsázky lze říci, že ošetření řetězu představuje alchymii. 

Když olej, tak méně a častěji
Oleje mají různou viskozitu, některé jsou plně syntetické, další jsou minerální, na trhu jsou oleje s příměsí teflonu či silikonu... K mání jsou ve sprejích či speciálních dávkovačích, tudíž s jejich aplikací si poradí naprosto každý.
Vždy je třeba použít olej, který je skutečně určený pro jízdní kola. Ani v největší krizi nepoužívejte olej z „kuchyně“. A pokud máte na výběr, rozhodně se doporučuje upřednostnit kapátko před sprejem.
Před aplikací je nezbytné z řetězu i všech ozubených částic odstranit nečistoty, které se zachytily po předešlé aplikaci oleje. Následně je třeba sprej či kapátko umístit nad řetěz a několikrát protočit pedály proti směru jízdy.
Po několika minutách je třeba hadrem řetěz osušit. Ideální je znovu protočit pedály, aby došlo k osušení celého řetězu. Doporučení zní volit menší „vrstvu“ oleje, protože následně bude řetěz zachytávat méně nečistot a rovněž bude méně špinit. A rozhodně je lepší mazat méně a častěji než jednou za sezonu.
Pokud jako mazací prostředek zvolíte olej, buďte při aplikaci ostražití zejména při používání kotoučových brzd, kam se olej nesmí dostat!

Vosk snižuje tření a přidává watty
Výhodou navoskovaného řetězu je zvýšení výkonu o pět až deset wattů ve srovnání s použitím oleje. Při použití vosku dochází k nižšímu tření a čím jsou podmínky náročnější, je efekt použití vosku větší. Údržba řetězu ošetřeného voskem je navíc mnohem snadnější, stačí řetěz zašpiněný blátem či dalšími nečistotami lehce opláchnout vodou a vysušit. 
Zásadním kladem použití vosku je prodloužení životnosti řetězu, kazety, převodníků i kladek. Mnohdy jde zejména v případě řetězu až o dvojnásobek najetých kilometrů, tudíž se pochopitelně investice do vosku vyplatí.
Velkou výhodou je „čistota“ ve srovnání s použitím oleje. Při transportu neušpiníte auto ani sebe, v neposlední řadě pak navoskovaný řetěz upoutá mnoho pohledů cyklistických kolegů.
Pokud se rozhodnete pro ošetření řetězu voskem, můžete využít služeb specialistů nebo se do dané údržby pustit sami, ovšem je třeba mít na paměti, že aplikace vosku je poměrně náročná.
Řetěz je potřeba umístit do roztaveného vosku, který bude mít teplotu přibližně sto stupňů Celsia. Aby došlo k dokonalé aplikaci a vosk pronikl všemi dílky řetězu, je nutné řetěz ve vosku míchat jako při máchání prádla.
Ideálně pak za pomocí kožených rukavic řetěz opatrně vyndáte a zavěsíte na připravený hřebík či klasický háček z ramínka a necháte zatuhnout. Je vhodné pod řetěz umístit kupříkladu hliníkovou fólii, protože určitě část vosku odkape. Po ochlazení na pokojovou teplotu řetěz jednoduše rozhýbete a nasadíte na kolo.

Další možností je využít totální zahraniční novinku - mazací vosk v tubě, kde je aplikace mnohem jednodušší a každý ji zvládne doma sám.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=183&v=xmw0fo6VZjY

Nejprve ošetřete závodní řetěz, až pak tréninkový
Pokud používáte různé řetězy pro tréninkové a závodní jízdy, platí doporučení nejprve voskovat řetěz určený k soutěžním účelům a v použité lázni následně voskovat rezervní řetěz, na němž najíždíte kilometry. Jestliže je řetěz po předešlých jízdách extrémně znečištěný, je třeba před celou procedurou sáhnout k ošetření minerálními lihovinami.
„Jako nejlepší kombinace z pohledu bezpečnosti, rychlosti a provozu nevyžadujícího dohled se osvědčilo použití rýžovaru a hrnce, přičemž rýžovar používám pouze jako vařič,“ vysvětluje Stanislav Vohník ze serveru cisty-retez.cz.
 „Pro možnost použít vosk podruhé nechám sednout nečistoty ve vosku přes noc v rýžovaru na padesát stupňů, následně vše nechám ztuhnout v lednici, vosk vyklopím a oškrábu usazenou nečistotu,“ doplňuje Vohník.
Ať už zvolíte kteroukoliv variantu mazání řetězu, půjde o přínos pro vaše kolo, a tudíž i vaši jízdu. Nejhorší variantou je řetěz nemazat a péči o něj zanedbávat. KDO MAŽE, TEN JEDE!

 

 

 

Jak správně mazat řetěz
Autor

Pár minut, které každému cyklistovi zvýší prožitek z jízdy. Nepochybně mnoho z pravidelných uživatelů bicyklu zažilo pocit, kdy vyjížďku zprotiví rachtání řetězu. Přitom jeho promazání nepředstavuje žádnou vědu, která by byla i pro minimálně manuálně zručného jedince neproveditelná či časově náročná.

Pokračovat ve čtení

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
PDC simost s.r.o.
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé