Jak připravit kolo na zimu
• Autor Tým Kolo pro životVenku přituhuje, je tady listopad se všemi klasickými projevy podzimního počasí a většina cyklistů se chystá dát svému dvoukolému kamarádovi pár měsíců volna. Určitě by ale byla chyba odstavit kolo do garáže bez patřičné generálky. Poradíme vám s posezónní údržbou kola a jeho uložením na zimní období.
Údržba kola po sezóně
Rozhodně se vyplatí věnovat kolu důkladnou péči hned po poslední vyjížďce nebo závodu sezóny. Máte dvě možnosti. Buď jste zruční a troufáte si postarat se o údržbu stroje sami, nebo, a to udělá nejspíš většina z nás, svěříte kolo zkušeným, proškoleným a vhodným nářadím vybaveným profesionálům, kterým důvěřujete. Ti své práci stoprocentně rozumí a vrátí vám kolo opět v perfektní kondici. Čím dříve, tím lépe, protože na jaře je většina servisů zahlcena prací a na vygruntování vašeho miláčka se načekáte mnohem déle než během podzimu a zimy. Navíc právě v zimě je vhodný čas podstoupit servis složitějších komponentů, jako je odpružená přední vidlice, tlumiče, ložiska zadních odpružených staveb, výměna kapaliny v hydraulických kotoučových brzdách atd. Odměnou vám bude dobrý pocit, že jste kolo zazimovali zdravé, spokojené a namazané tak akorát, a až se jaro zeptá, budete mít kolo přichytané k první vyjížďce.
Pokud si na servis troufáte sami v duchu hesla „Co Čech to cyklomechanik“, vyhraďte si na to dostatek času a začněte kompletním vyčištěním a údržbou pohonného systému. Zimu by kolo mělo přečkat čisté, lehce promazané, seřízené, s nahuštěnými plášti a nejlépe zavěšené v příjemných klimatických podmínkách. To je nejlepší příprava kola na novou sezónu.
Jestli jste se tedy rozhodli o své kolo pečovat sami, hurá do toho, ale servis odpružené vidlice, tlumiče, hydraulických brzd přenechejte raději autorizovaným servisním centrům.
- Kolo umyjte a vysušte
Použijte mycí prostředky k tomu určené. Pozor na používání tlakové vody zejména u celoodpruženého kola: silný tlak vody může způsobit, že se do ložisek dostane voda, která by uvnitř mohla způsobit zatuhnutí a rez. Už vůbec není vhodné ponořit celé kolo do bazénu nebo řeky :) Pečlivé osušení všech dílů je důležité, aby nedošlo ke korozi během měsíců cykloprázdnin. - Zaměřte se na řetěz, kazety a převodníky
Zkontrolujte opotřebení řetězu (nejlépe speciální měrkou), řetěz a kazetu umyjte odmašťovačem a promažte. Pro tyto účely doporučujeme zakoupit speciální ruční pračku řetězu. Na trhu jsou i biologicky odbouratelné přípravky, které neškodí přírodě, proto je žádoucí se s nimi seznámit a použít je. Pokud víte, že na kole pár měsíců nevyjedete, řetěz ošetřete olejem. Hlavním důvodem je ochrana proti vlhkosti. Zde doporučujeme nano oleje, které na řetězu vytvoří ochrannou vrstvu, stejně jako voskování, o kterém jsme psali v článku ZDE - Brzdy (brzdové destičky, špalky, bowdeny a lanka)
Brzdové destičky se mění zhruba jednou za rok, ideální doba je právě teď po sezóně. Ryska na brzdových špalcích vám napoví, jestli už je také čas jejich výměny. Výměna bowdenů a lanek je také na místě. I zde doporučujeme mazivo, které zlepší přesnost řazení. - Středové a hlavové složení
Středovou osu, náboje, hlavové složení, kladky přehazovačky rozeberte, zkontrolujte, zjistěte funkčnost ložisek, porušená nahraďte novými, odstraňte starou vazelínu a promažte vazelínou novou, aby nedošlo k zatuhnutí a rezivění. Vše opět složte dohromady a nasaďte zpět do rámu. - Pláště a duše
Pokud chcete zakonzervovat pláště, můžete boky potřít silikonovým olejem, nicméně s olejem ve spreji pracujte vždy s maximální opatrností. Není nic horšího, než si postříkat kotouče nebo ráfky, pokud máte ráfkové brzdy. - Rám
Olej na silikonové bázi můžete použít také ke konzervaci laku rámu. Také v tomto případě lze na trhu sehnat přípravky s nanotechnologií. Po ošetření bude rám vypadat jako nový a jarní bláto se z něj bude umývat snadněji.
Poslední a zásadní filozofická otázka zní:
Opravdu chcete kolo zazimovat? Nebo na něm budete jezdit celou zimu a na rozdíl od svých kámošů budete mít natrénováno? https://www.kolopro.cz/clanek/vse-o-kole/trenink-v-zime-zkuste-cyklokemp-v-zahranici-sestavte-si-treninkovy-plan/
Jak zazimovat elektrokolo
Srdcem kola s asistovaným pohonem je baterie. O tu je třeba postarat se ze všeho nejdříve. Zjistěte proto aktuální stav zbytkové kapacity baterie. Pro následující měsíce bez vyjižděk je ideální a nejekonomičtější ponechat nabití baterie okolo 50%. Je zbytečné nabíjet baterii na plnou kapacitu!
Další kroky kopírují péči o běžné kolo. tzn.:
Umýt (bez agresivních vysokotlakých čističů a s přípravky, které jsou k tomu určené), nejlépe použít obyčejný proud vody z hadice nebo kýbl s vodou, hadřík, houbičku a měkký kartáč. Po vyčištění celý stroj a jeho komponenty pečlivě vysušte.
Následuje mazání řetězu, tlumiče a dalších komponentů, viz péče o běžné kolo výše a kontrola tlaku pneumatik, duše a tlumiče.
Všichni majitelé e-kola dobře ví, že jejich kolo s pohonem na baterii dokáže vyvinout neuvěřitelnou rychlost. To je důvod, proč je kvůli vlastní bezpečnosti nutné hlídat si spolehlivost brzd. Správný tlak v brzdovém systému doporučujeme ponechat na kontrole ve specializovaných servisech zejména u hydraulických brzd. Brzdové špalky a destičky i ráfky si většina majitelů kola dokáže vyměnit doma.
Nakonec nezapomeňte zkontrolujte dotažení ložisek a středového složení a uložte elektrokolo k zimnímu spánku na vhodné místo. Na jaře pak stačí pravidelná kontrola, dobytí byterie a hurá ven.
Kam s kolem?
Ideálně do suchého, teplého a čistého prostředí. Záleží vždy na prostorových možnostech a zvyklostech majitele kola.
Kolo by se v ideálním případě nemělo přes zimu skladovat na příliš vlhkém a studeném místě. Hibernace biku v mrazu na nezaskleném balkónu či ve staré, vlhké, zahradní kůlně může škodit olejům a vazelíně v tlumičích, kotoučovým brzdám a ložiskům a vlastně všem komponentům kola. Pokud jinou možnost nemáte, alespoň kolo nakonzervujte a zakryjte dekou, plachtou nebo ho uložte do vaku na kolo.
V každém případě je velice praktické zavěšení kola pomocí nějakého držáku. Tipů háků je na trhu celá řada a liší se nejen cenou, ale především způsobem použití. Je jen na vás, vybrat si v cyklistickém obchodě vyhovující typ.
Ilustrace: Aleš Leznar