Průměrná rychlost: tipy, jak ji zvednout bez námahy

Autor

Průměrná rychlost na kole. Veličina, která dříve či později přijde na řadu v každé cyklistické debatě. A je úplně jedno, zda se jedná o výkonnostního cyklistu na amatérské úrovni nebo sportovce, který je v sedle jen příležitostně.

Průměrná rychlost: tipy, jak ji zvednout bez námahy

Jakkoliv se do computerů a moderních hodinek derou veličiny jako watty, kadence či tepová frekvence, už dlouhá desetiletí zůstává konstantě zásadním měřítkem poměřování cyklistických schopností průměrná rychlost. Jak ji zvýšit pomocí několika snadných kroků?

Správný tlak v pneumatikách

Jde o naprosto banální úkon, ovšem divili byste se, jak málo lidí před každou jízdou kontroluje tlak v pneumatikách. Mělo by se tak dít skutečně pravidelně. Na nahuštění má vliv třeba i změna teploty. Valivý odpor se zvyšuje v okamžiku, kdy jsou pneumatiky příliš měkké. Výsledkem je nižší rychlost.

Nedostatečně nahuštěné pneumatiky jsou navíc náchylné k defektu. Žádoucí však není ani opačný extrém. Jestliže jsou pneumatiky jako beton, nejsou schopny absorbovat nerovnosti. Veškeré výmoly se tudíž přenášejí do rámu, což má za následek zpomalení. Optimální tlak uvádí výrobce na pláštích. Roli však hraje i hmotnost cyklisty a hmotnost kola v konkrétním nastavení.

Brzdy používejte s citem

Každé použití brzd cyklistu zpomaluje, tudíž klesá i průměrná rychlost. Není řeč o použití brzd v prudkých klesáních. Ale když nevědomky sáhnete na brzdy při každém pocitu mírného diskomfortu, musíte následně zase mocně šlápnout do pedálů. Jednak plýtváte energií, ale také ztrácíte rychlost.

Na rovném a kvalitním asfaltu není třeba přibržďovat, tak se jen oddejte radosti z rychlosti. Rovněž velké úspory času a tudíž v konečném důsledku vyšší průměrné rychlosti lze dosáhnout při ideálním průjezdu zatáček.

Spolupracujte s počasím

Pokud panuje bezvětří, průměrná rychlost na kole není zásadně ovlivněna. Ovšem jestliže vyrážíte v sedle ven a fouká vítr, je volba směru jízdy zásadní. Zkuste změnit zaběhnuté rituály a využít klimatických podmínek. Dokud budete plní energie a síly, jeďte proti větru. A domů se vracejte po větru.

Jezděte ve skupině a průměrná rychlost poskočí

Cyklistika s partou kamarádů má z hlediska rychlosti dvě zásadní výhody. První je fakt, že o „boj“ s větrem se podělí na špici větší množství lidí, tudíž šetříte energii a jedete rychleji. Druhá výhoda je trvalejšího charakteru. Skupina v drtivé většině případů jede rychleji než pokud vyrazíte osamoceně, tudíž musíte vyvinout větší rychlost, v konečném důsledku zlepšujete výkonnost. A až vyrazíte na individuální trénink, bude i vaše průměrná rychlost lepší.

Pracujte s aerodynamikou

Jestliže jezdíte na silničním kole, zkuste častěji použít spodní úchop řídítek. Na horském kole zase zalehněte častěji na řídítka. Lze tak snížit odpor vzduchu o patnáct až dvacet procent. K větší rychlosti pomůže i pouhá korekce loktů. Mnoho cyklistů má ruce vytrčené do stran, zkuste lokty přimáčknout k tělu. Rozdíl bude zásadní.

Pokud vám kolo správně sedí, neměla by jízda v aerodynamické pozici představovat zásadní problém. Pokud nejste schopni ji udržet, může jít o výsledek špatného nastavení kola. Pak je třeba vše vyřešit třeba v rámci bikefitingu.

Používejte těsné oblečení

Jezdit v ideálně padnoucím oblečení má několik výhod. V létě odvádí pot z těla, v chladnějších obdobích roku plní funkci při zahřívání. A hlavně volné dresy či bundy přidávají velký odpor, tudíž průměrná rychlost letí dolů.

Zredukujte váhu

Hmotnost má pochopitelně na průměrnou rychlost zásadní vliv. Je fakt, že v tomto případě nejde o krok rychlý a jednoduchý. Samozřejmě můžete odlehčit kolo, ale většina cyklistů dnes nemá stroj ověšený zbytečnostmi vážícími mnoho desítek či snad dokonce stovek gramů. Řeč je o váze samotného jezdce.

Na jednu stranu je přijímat dostatečné množství energie, zajistit dostatečnou regeneraci a ještě mít takový výdej, abyste zredukovali hmotnost. Menší čísla na váze vám pomohou rychleji zdolávat stoupání i táhlé rovinky, tudíž průměrná rychlost poletí nahoru. Pokud shazovat už prostě nemůžete, zaměřte se na budování síly.

Jak umýt kolo
Autor

Jestli nám má kolo dlouho vydržet a pokud nechceme dávat těžké peníze za servis, je potřeba ho pravidelně čistit. Jediný správný a léty prověřený způsob, jak vyčistit kolo, je vzít kýbl s jarem a houbu a umýt ho pořádně vodou. Že prý voda kolu škodí a je lepší ho tedy nemýt, to říkají jen lidé, kteří, jsou líní se do toho pustit. Voda ve skutečnosti při mytí napáchá méně škody než třeba nalepený prach na řetězu, který ohobluje vše okolo. Není totiž ani tak důležité mít čistý rám, jako mít stále čistý řetěz a pastorky.

Pokračovat ve čtení

WeLoveCycling

Autor WeLoveCycling

WeLoveCycling.cz je online magazín, který Vám přináší zajímavé příběhy nejen ze světa cyklistiky. 

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
PDC simost s.r.o.
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé