Průměrná rychlost: tipy, jak ji zvednout bez námahy
• Autor WeLoveCyclingPrůměrná rychlost na kole. Veličina, která dříve či později přijde na řadu v každé cyklistické debatě. A je úplně jedno, zda se jedná o výkonnostního cyklistu na amatérské úrovni nebo sportovce, který je v sedle jen příležitostně.
Jakkoliv se do computerů a moderních hodinek derou veličiny jako watty, kadence či tepová frekvence, už dlouhá desetiletí zůstává konstantě zásadním měřítkem poměřování cyklistických schopností průměrná rychlost. Jak ji zvýšit pomocí několika snadných kroků?
Správný tlak v pneumatikách
Jde o naprosto banální úkon, ovšem divili byste se, jak málo lidí před každou jízdou kontroluje tlak v pneumatikách. Mělo by se tak dít skutečně pravidelně. Na nahuštění má vliv třeba i změna teploty. Valivý odpor se zvyšuje v okamžiku, kdy jsou pneumatiky příliš měkké. Výsledkem je nižší rychlost.
Nedostatečně nahuštěné pneumatiky jsou navíc náchylné k defektu. Žádoucí však není ani opačný extrém. Jestliže jsou pneumatiky jako beton, nejsou schopny absorbovat nerovnosti. Veškeré výmoly se tudíž přenášejí do rámu, což má za následek zpomalení. Optimální tlak uvádí výrobce na pláštích. Roli však hraje i hmotnost cyklisty a hmotnost kola v konkrétním nastavení.
Brzdy používejte s citem
Každé použití brzd cyklistu zpomaluje, tudíž klesá i průměrná rychlost. Není řeč o použití brzd v prudkých klesáních. Ale když nevědomky sáhnete na brzdy při každém pocitu mírného diskomfortu, musíte následně zase mocně šlápnout do pedálů. Jednak plýtváte energií, ale také ztrácíte rychlost.
Na rovném a kvalitním asfaltu není třeba přibržďovat, tak se jen oddejte radosti z rychlosti. Rovněž velké úspory času a tudíž v konečném důsledku vyšší průměrné rychlosti lze dosáhnout při ideálním průjezdu zatáček.
Spolupracujte s počasím
Pokud panuje bezvětří, průměrná rychlost na kole není zásadně ovlivněna. Ovšem jestliže vyrážíte v sedle ven a fouká vítr, je volba směru jízdy zásadní. Zkuste změnit zaběhnuté rituály a využít klimatických podmínek. Dokud budete plní energie a síly, jeďte proti větru. A domů se vracejte po větru.
Jezděte ve skupině a průměrná rychlost poskočí
Cyklistika s partou kamarádů má z hlediska rychlosti dvě zásadní výhody. První je fakt, že o „boj“ s větrem se podělí na špici větší množství lidí, tudíž šetříte energii a jedete rychleji. Druhá výhoda je trvalejšího charakteru. Skupina v drtivé většině případů jede rychleji než pokud vyrazíte osamoceně, tudíž musíte vyvinout větší rychlost, v konečném důsledku zlepšujete výkonnost. A až vyrazíte na individuální trénink, bude i vaše průměrná rychlost lepší.
Pracujte s aerodynamikou
Jestliže jezdíte na silničním kole, zkuste častěji použít spodní úchop řídítek. Na horském kole zase zalehněte častěji na řídítka. Lze tak snížit odpor vzduchu o patnáct až dvacet procent. K větší rychlosti pomůže i pouhá korekce loktů. Mnoho cyklistů má ruce vytrčené do stran, zkuste lokty přimáčknout k tělu. Rozdíl bude zásadní.
Pokud vám kolo správně sedí, neměla by jízda v aerodynamické pozici představovat zásadní problém. Pokud nejste schopni ji udržet, může jít o výsledek špatného nastavení kola. Pak je třeba vše vyřešit třeba v rámci bikefitingu.
Používejte těsné oblečení
Jezdit v ideálně padnoucím oblečení má několik výhod. V létě odvádí pot z těla, v chladnějších obdobích roku plní funkci při zahřívání. A hlavně volné dresy či bundy přidávají velký odpor, tudíž průměrná rychlost letí dolů.
Zredukujte váhu
Hmotnost má pochopitelně na průměrnou rychlost zásadní vliv. Je fakt, že v tomto případě nejde o krok rychlý a jednoduchý. Samozřejmě můžete odlehčit kolo, ale většina cyklistů dnes nemá stroj ověšený zbytečnostmi vážícími mnoho desítek či snad dokonce stovek gramů. Řeč je o váze samotného jezdce.
Na jednu stranu je přijímat dostatečné množství energie, zajistit dostatečnou regeneraci a ještě mít takový výdej, abyste zredukovali hmotnost. Menší čísla na váze vám pomohou rychleji zdolávat stoupání i táhlé rovinky, tudíž průměrná rychlost poletí nahoru. Pokud shazovat už prostě nemůžete, zaměřte se na budování síly.