Tipy pro dokonalou přípravu a údržbu bike: Před a po závodech. Jak dostat svůj bike do závodní kondice?
• Autor Tým Kolo pro životDlouho očekávaný okamžik, na který jste se tak intenzivně připravovali, je konečně tady. Stojíte na startovní čáře, napětí by se dalo krájet. Stres Vám sedí na ramenou a žaludek máte až v krku. Tepová frekvence stoupá, máte pocit, jako by Vám srdce mělo vyskočit z těla. Ohlížíte se kolem sebe a zkoumáte závodníky. Odbíjejí poslední vteřiny do startu a Vy se naposledy skloníte ke svému stroji. V duchu mu říkáte: „Dostaň mě v pořádku a bez technických problémů do cíle.“
Ale víme vůbec, jak kolo na závod správně připravit? Pojďme se v tomto článku společně podívat, jak svého dvoukolého miláčka připravit na závod i jak o něj pečovat po dojezdu.
Rada první – Myslete na POHON
Jen čistý a dobře namazaný stroj funguje spolehlivě, a to platí dvojnásob pro pohon. Proto je důležité před každým závodem zkontrolovat stav a opotřebení vašeho řetězu. Použijte měrku, abyste ověřili, zda řetěz není opotřebovaný více než z 50 %. Během závodu vás totiž mohou potkat různé náročné podmínky – od extrémního sucha a vedra až po nepříjemný déšť a bláto.
Pokud řetěz nefunguje správně, může dojít ke špatnému řazení rychlostí nebo dokonce k padání řetězu z převodníku, což by vás mohlo stát cenné vteřiny i možné umístění v závodě. Řešit takovou situaci s řetězem, který je téměř na konci své životnosti, je riskantní.
Kromě řetězu nezapomeňte také na čistý a funkční zadní měnič (přehazovačku), případně i přední, pokud používáte systém s dvěma převodníky. Ujistěte se, že je měnič pevně připevněn k patce rámu, že ozubená kolečka se volně otáčejí a – pokud máte bezdrátové řazení – že je baterie plně nabitá. Dále věnujte pozornost bovdenu a lanku. Pokud je bovden v některých místech poškozený nebo je lanko ztuhlé, bude třeba je vyměnit.
Na závěr zkontrolujte kliky a převodník – měly by být pevně dotažené a čisté.
Rada druhá – Zkontrolujte BRZDY
Jedno cyklistické pořekadlo říká: „Kdo brzdí, ten prohraje a jezdí pod své možnosti.“ To ale neznamená, že byste neměli brzdy používat vůbec, a hlavně se o ně nestarat. Brzdný systém je jednou z nejdůležitějších věcí na kole, a bez správně fungujících brzd nebude vaše kolo bezpečné. Před závodem se tedy zaměřte hlavně na opotřebení destiček a jejich čistotu (odmastěte je). Opotřebení by nemělo být větší než 20 %, nebo použijte úplně nové. V závodě se totiž často jede tzv. brzda, plyn, kdy musíte výrazněji řadit a brzdit. Nezapomínejme také na kotouče, i ty je potřeba řádně zkontrolovat a očistit. Pokud při zmáčknutí brzdové páčky cítíte značný propad, bude dobré doplnit olej do brzdového systému.
Rada třetí – Prověřte TLAKY V PNEU
Věřím, že většina z vás, kteří se pravidelně účastní různých závodů, používá bezdušový systém. „Osobně je to po teleskopické sedlovce jedna z nejzásadnějších technologických vychytávek, která zásadně ovlivnila výkonnost jízdních kol,“ říká Michal Filgas, profesionální mechanik. Správně natlakované pneumatiky umožňují lepší průjezd terénem, obratnější manévry v zatáčkách, snazší výjezdy do kopců přes kořeny a kameny, a v neposlední řadě díky tmelu kolujícímu uvnitř dokážou i zabránit vzniku defektu.
Rada čtvrtá – Ověřte DOTAŽENÍ ŠROUBŮ
Nezapomínejte na kontrolu dotažení všech šroubů na kole. Zaměřte se na šrouby přehazovačky, hlavového složení a představce. U celoodpruženého kola (fullu) zkontrolujte dotažení všech vahadel, včetně uchycení tlumiče. Dále zkontrolujte pedály, kliky a také přední a zadní osu.
Rada pátá – Nezapomínejte na SERVIS PO ZÁVODĚ
"Bez ohledu na to, jak jste v závodě dojeli, určitě to stálo za to." Zážitky, euforie, nové zkušenosti, ale třeba i pády stejně ale víte, že do toho příště půjdete znovu. Proto je potřeba připravit svůj stroj na další výzvu, tzn. po závodní servis je v podstatě stejný jako předzávodní. Na začátku kolo určitě pořádně umyjte a poté postupujte ve stejných bodech, ve kterých jste si bike ladili na závod. Pakliže si sami netroufáte na některý z těchto úkonů, svěřte svůj stroj odbornému servisu.
Jezděte bezpečně – VŽDYCKY PŘILBA!
Nezapomínejte na svou bezpečnost a používejte ochranu hlavy, vozte přilbu!! Bez ohledu na to, zda jedete na krátkou projížďku nebo závod, nošení přilby je zásadní pro vaši ochranu. Přilba může výrazně snížit riziko vážných zranění hlavy při pádech nebo nehodách.
Authoři:
Michal Filgas
Vedoucí výroby vzorků a prototypů značek Superior a Rock Machine
Hana Topolovová
FTVS UK (cyklistika)