Dokonalý cyklistický zážitek? Jistotu vám dá správný posed i technika brzdění
• Autor KooperativaKonečně. Chladné dny nám dávají definitivní sbohem a nastává čas znovu vyrazit do akce. Dokonalý cyklistický zážitek vám však stroj za desítky tisíc rozhodně nezaručí. Aby byl váš pocit z jízdy dokonalý, určitě se vyplatí vědět i zdánlivě jednoduchou věc. Jste si například opravdu jisti, že na kole sedíte správně, dobře používáte brzdy či co znamená termín attack position? S tím vším vám rádi poradíme.
Že správný posed na kole není žádná věda? Ne, není, ale rozhodně se vám vyplatí znát základní pravidla, protože ta mohou zásadně ovlivnit vaše zdraví. Špatný styl vám totiž může způsobit nepříjemné zdravotní problémy a váš zážitek z kola pořádně znechutit.
Základem je rám
Takže jak začít? V první řadě se soustřeďte na to nejdůležitější - správnou velikost rámu. Ta je odvislá od výšky postavy, ovšem pozor, u každého výrobce kol a značky může být jiná. Je udávaná v tabulkách, kde můžete získat orientační představu. Určitě je však lepší si bicykl osobně vyzkoušet, případně se poradit s odborníkem ve specializovaném obchodu.
ORIENTAČNÍ TABULKA VELIKOSTI KOLA | |||
Výška postavy (cm) | Horská kola (palce) | Cross, Trekking (palce) | Silniční kola (cm) |
150 - 155
| 14 - 15 | 15 - 16 | 48 - 50 |
155 - 160 | 15 - 16 | 16 - 17 | 50 - 51 |
160 - 165 | 16 - 17 | 17 - 18 | 51 - 52 |
165 - 170 | 17 - 18 | 18 - 19 | 52 - 54 |
170 - 175 | 18 - 19 | 19 - 20 | 54 - 56 |
175 - 180 | 19 - 20 | 20 - 21 | 56 - 58 |
180 - 185 | 20 - 21 | 21 - 22 | 58 - 60 |
185 - 190 | 21 - 22 | 22 - 23 | 60 - 62 |
190 - 195 | 22 - 23 | 23 - 24 | 62 - 64 |
195 - 200 | 24 a více | 24 a více | 64 a více |
Dalším krokem je správné nastavení polohy nohy na pedálu. Základní premisou je předpoklad, že pomyslná osa pedálu by měla procházet pod nejširší částí chodidla a byla s osou rovnoběžná. Rozhodně vezměte v úvahu i kvalitu obuvi. Zde se vám vyplatí investovat buď do cyklistické obuvi či aspoň takové, která má tvrdou podrážku. V případě nášlapných pedálů je třeba dbát na to, aby noha byla v rovině s klikou.
Pozor na výšku sedla
S nastavením sedla není třeba vymýšlet žádné složitosti. Špičkou ani nahoru, ani dolů. Sedlo má být vodorovně, při každé jiné variantě se to na pohodlnosti vaší jízdy okamžitě podepíše. Určitě však věnujte velkou pozornost výšce sedla vůči pedálům. Tu nejjednodušeji zjistíte, když si na kolo sednete, jednu z klik nastavíte tak, aby byla rovnoběžná se sedlovou (svislou) trubkou. Na tento pedál umístíte obutou nohu. Noha by se při správně nastavené výšce měla při zpětném pohybu mírně propínat. Opravdu však jen mírně, nesmí být zcela natažená, ani moc skrčená.
Výběr kola pro dítě: myslete na jeho radost a potěšení
A na řadu přicházejí řídítka. Zde se jedná o záležitost velmi individuální a pocitovou. V každém případě dbejte na to, abyste bez problémů dosáhli prsty na brzdové páky, aniž byste museli výrazněji manipulovat rukou. Vzdálenost a výška řídítek oproti sedlu je již záležitostí vašeho osobního pocitu a pohodlí. Berte v úvahu i to, aby řídítka nebyla příliš blízko u sebe, zbytečně si pak budete jízdu stěžovat stlačováním hrudníku a zatěžováním krční páteře.
Attack position? Jízda pro zkušené
Tento styl už vyžaduje určité technické dovednosti a zkušenosti. Pokud ho ale zvládnete, bude to pro vás mít řadu výhod. Attack position je jezdecká poloha ve stoje na pedálech, která vám umožní mnohem lépe zdolávat nástrahy těžkého technického terénu jako jsou nerovnosti, výmoly či překážky. V této situaci nešlapete, vaše tělo by však mělo zůstat maximálně uvolněné tak, aby jste mohli reagovat na nárazy od terénu.
Kliky od šlapek udržujte ve vodorovné poloze, hlavu držte vzpřímeně a pečlivě sledujte cestu před vámi. Váha těla by měla být na středu kola, dbejte na to, aby ramena byla ve stejné rovině s boky. Kolena a lokty udržujte mírně od sebe a pokrčené tak, abyste mohli absorbovat nárazy od terénu a byli schopni rychle reagovat. Prsty mějte připraveny na brzdových páčkách.
Jak a kdy správně brzdit
Může se to zdát jako samozřejmost, věc jednoduchá a každému jasná. Přesto stojí za to si připomenout pár základních pravidel, která vám můžou být užitečná. Předně nezapomínejme na to, že máme dvě brzdy a je ideální je používat současně a s rozumem. „Dupnout“ jen na přední, se rovná letu přes řídítka, a to si nikdo z nás nepřeje. I když přední brzda má prokazatelně výrazně větší účinek, při jízdě z kopce určitě preferujte zadní, zajistí vám jistotu, že se vám nestane výše zmíněná nešťastná příhoda. Když už ale musíte rychle reagovat a využijete přední brzdy, snažte se udržovat vaše těžiště na zadní části sedla, ruce maximálně zapřete proti řídítkům.
Ale i v případě zadní brzdy buďte opatrní. Při jejím prudkém použití se vám může zadní kolo zablokovat a smyku pak těžko zabráníte. Ideálním řešením, zvláště pro začínající cyklisty, je používání obou brzd současně a pokud možno se stejnou intenzitou.
A samozřejmě i zde platí stejné fyzikální zákony jako třeba u automobilů. Myslete na to, že na mokrém terénu bude vaše brzdná dráha mnohem delší, o nebezpečí smyku nemluvě. Berte v úvahu, že jinak se vám bude brzdit na betonu a jinak na písku či hlíně.