Jak na kole zrychlit? Zařaďte intervaly, zhubněte, posilujte a trénujte ve skupině

Autor

Hendiam explace ribus, aspisque nullandis as rehento que sunt, ullor aut exceate pliqui quodiat omnimus.Officia sectatios eicia dolorporem hicatem earum faccuptur.

Hendiam explace ribus, aspisque nullandis as rehento que sunt, ullor aut exceate pliqui quodiat omnimus.Officia sectatios eicia dolorporem hicatem earum faccuptur.

Hendiam explace ribus, aspisque nullandis as rehento que sunt, ullor aut exceate pliqui quodiat omnimus.Officia sectatios eicia dolorporem hicatem earum faccuptur.

Jak na kole zrychlit? Zařaďte intervaly, zhubněte, posilujte a trénujte ve skupině

Vylaďte pozici na kole

Odpor větru je jedním ze zásadních faktorů, který ovlivňuje vaši rychlost na kole. Pokud dosáhnete lepšího posedu, rozhodně zrychlíte. Častou chybou je hodně vzpřímené sezení s roztaženými lokty. Zkuste prostě jen při každé příležitosti „zalehnout“ směrem k řídítkům a přitáhnout lokty k tělu. Rozdíl může udělat až dvacet procent rychlosti, zejména pak ve sjezdech. Takový posun rozhodně pocítíte.

Trénujte ve skupině

Pokud budete jezdit ve skupině, ideálně s mírně rychlejšími cyklisty, rozhodně výkonnost posunete. Vždy totiž budete rychlejší než při jízdě na vlastní pěst. Budete motivováni se udržet v partě, podělíte se o „práci“ na větru a v konečném důsledku budete z podobných tréninků těžit i při budoucích individuálních jízdách.

Mějte správný tlak v pneumatikách

Hodně podceňovaný faktor, nicméně velmi důležitý. Změna teploty či jen nepatrný únik vzduchu, aniž by pneumatika byla poškozená, vedou k podhuštění. Správně nafouknuté pneumatiky vás učiní rychlejším.

Používejte méně brzdy

Každé použití brzdy cyklistu zpomaluje a vede k výdeji energie při následné potřebě dostat se na očekávanou rychlost. Spousta cyklistů přibržďuje v místech, kde to není třeba. Pokud jedete po rovné cestě, bez výmolů a překážek, není důvod zpomalovat. Prostě si jen užívejte rychlosti. Hodně času získáte rovněž pokud zapracujete na technice brždění při průjezdu zatáčkami.

Zhubněte

Kilogramy, které na kole musíte tahat na víc, vás zpomalují. Pokud se vám podaří redukovat hmotnost, pojedete rychleji při stejně vynaloženém úsilí. Obrovský rozdíl pak pocítíte v kopcích, kde mají velký vliv doslova gramy. V neposlední řadě pak pochopitelně ztráta hmotnosti vede k menšímu odporu vzduchu, tudíž získáváte další procenta rychlosti navíc.

Využijte vítr

Pro každého cyklistu je vítr velkým přítelem i nepřítelem. Někdy vynakládáte obrovské úsilí, ale máte pocit, že se na kole plazíte. Jindy z vás vítr v zádech dělá supercyklistu. Zkuste vítr použít jako pomocníka při plánování tréninku, pokud k němu vyrážíte ve větrných podmínkách. Na úvod, kdy jste čerství, odstartujte proti větru nebo k úsekům, které jsou ukryté v lese, druhou polovinu cesty s přibývající únavou zkuste programovat po větru.

Zařaďte intervaly

Jde o velmi efektivní způsob, jak posunout výkonnost. Je jasné, že nemůžete skočit do sedla a jet oblíbenou trasu rychleji než obvykle. Po pár kilometrech budete „popravení“ fyzicky. Zkuste však zařadit do vašich jízd krátké úseky při rychlosti nad vaším obvyklým průměrem pro danou pasáž. Vyberte si značku, k níž pojedete na maximum, v lese kupříkladu předěl mezi jehličnatým a listnatým lesem nebo jakékoliv jiné značky a jeďte při stejné kadenci na těžší převod. Většinou by mělo jít o úsek v délce dvou minut a následně byste si měli dopřát minimálně stejně dlouhou pasáž, ideálně dvojnásobnou, na zotavení. Nikdy však nesvěste nohy a dál tlačte do pedálů na lehčí převod, což pomůže procesu regenerace. Ideální je v úvodu opakovat „intervaly“ třikrát či čtyřikrát za jízdu.

Sprchy

Čistota půl zdraví. V zázemí můžete umýt nejen své kolo, ale také sebe. Hlavní partner KPŽ - Kooperativa přichystala pro závodníky ve spolupráci s dodavatelem projektu TOI TOI novinku - sprchový kontejner MAXIDUSCH. Ten je rozdělen do dvou samostatných sektorů pro muže a ženy, každý se 7 samostatnými uzamykatelnými boxi. Závodníkům budou k dispozici i pohodlné převlékárny, pro muže a pro ženy zvlášť. K dispozici jsou i venkovní mycí žlaby sloužící k rychlému, zběžnému umytí.

 

Až plni euforie dorazíte do cíle, začnete ze všeho nejdřív řešit, kde se opláchnout a kde si očistit kolo. K dokonalému servisu u nás patří mycí zóna pro kola v DEPO Kooperativa s dvanácti boxy, profi wapkami a stojany, kde se vašemu biku dostane dokonalé očisty. Praktické jsou také plastové palety, na kterých můžete stát bez obav z toho, že si promáčíte cyklistické tretry nebo že si znovu ušpiníte kolo od bláta.

Pracujte na svalové hmotě

Zaměřte se na rozvoj svalových tkání v posilovně. Ale mějte na paměti, že ani sebevětší objem s činkami či na speciálních strojích nenahradí čas strávený na kole.

Vhodně se oblékněte

Ač mnozí lidé mimo cyklistikou komunitu zpochybňují a často se i vysmívají podobě oblečení milovníků jízdy na jednostopých strojích, nepředstavuje těsné oblečení na kole žádnou rozmařilost. Klíčovým faktorem je, že vhodný oděv odvádí teplo a pot, tudíž udržuje cyklistu v suchu a chladu, což v důsledku vede k menší únavě. Navíc pokud budete používat „pytlové“ oblečení, rozhodně vás zpomalí.

Poslouchejte hudbu

Existuje spousta výzkumů, které ukazují, že oblíbená hudba pomáhá překonávat příznaky únavy a snižuje vnímání bolesti svalů či pocitu „hořících“ plic až o deset procent. Tudíž budete schopní tlačit do pedálů větším úsilím a stejnou kadencí i s postupujícím časem jízdy. Rozhodně jde však o metodu, kterou byste měli zkoušet jen při tréninku v interiéru či v terénu, kde je minimální provoz. Pro jízdu na silnici nejde o optimální způsob vedoucí ke zlepšení, protože v provozu potřebuje cyklista všechny smysly, aby mohl reagovat.

Investujte do aerodynamických vychytávek

Můžete investovat spoustu finančních prostředků do nejlepších a nejmodernějších součástek, ať už jde o ráfky, pláště, paprsky, řídítka, rám... Jenže vždy je třeba si uvědomit, že sedmdesát procent celkového odporu na kole způsobuje lidské tělo. Tudíž pokud máte špatný posed nebo výraznou nadváhu, půjde spíše o mrhání peněz.

Mějte však na paměti, že průměrná rychlost se u každého jedince výrazně mění. Těžko budete dosahovat v hvozdech Šumavy stejných rychlostí jako cyklista směřující tréninky do Polabské nížiny. Neexistuje nic jako ideální průměrná rychlost. Jde o ukazatel, který vám poslouží pro monitorování zlepšení, ale nikdy byste se neměli stát otrokem těchto údajů. Vliv má totiž teplota, vítr, vlhkost, únava, povrch cesty... Vždy by měla být na prvním místě hlavně radost z času prožitého v sedle kola.

 

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
PDC simost s.r.o.
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé