Jak správně brzdit na kole
• Autor Tým Kolo pro životŘíká se: "Kdo brzdí nevyhrává!". Nicméně správné používání brzd vám může pomoci výrazně zrychlit. Správným nastavením a pochopením techniky brždění získáte větší jistotu a zlepšíte i svou bezpečnost. Fungující brzdy jsou základ každého kola.
Každé jízdní kolo má dvě na sobě nezávislé brzdy, přední a zadní. Jejich nezávislost je zásadní především pro bezpečnost jízdy, a to pro případ, že by jedna brzda přestala z jakéhokoliv důvodu fungovat. Přední brzdová páka se až na výjimky na řídítkách umísťuje na levou ruku, zadní brzda na pravou.
Jak fungují brzdy
Klasické mechanické brzdy jsou poháněny řadícím lankem a brzdný efekt se přenáší přes brzdový špalek na ráfek kola, a nebo přes brzdové destičky na brzdový kotouč na náboji kola (střed). Hydraulické brzdy fungují na bázi přenosu tlaku kapaliny uvnitř brzdového systému a jsou prakticky už jen kotoučové. S hydraulickými brzdami brzdícími přes ráfek se lze dnes setkat už jen velmi výjimečně.
Tip: Pro správnou činnost brzd a jejich účinnost je důležitý jejich pravidelný odborný servis a kontrola sjetí brzdových destiček či špalků.
Správné nastavení
Brzdové páky by na řidítkách měly být nastaveny tak, abychom v přirozené poloze dlaní na rukojetích mačkali konec brzdové páky dvěma prsty (ukazováček a prostředníček). Technikou si jistí jezdci používají k brzdění pouze jeden prst – ukazováček. Úhel brzdové páky (nahoru či dolů) určíme pomyslným prodloužením našeho předloktí přes řidítka a natažené prsty.
Brždění krok za krokem
Na začátku samotného brždění je vždy sám cyklista. Jen on, na základě svých technických schopností, účinnosti brzd, povrchu po kterém jede, a “vyježděnosti”, rozhoduje o tom, v jaký moment a jak intenzivně zmáčkne brzdovou páku, která je na začátku celého systému.
Brždění, stejně jako další dovednosti, je třeba trénovat. Brzdný účinek a chování kola na různých površích a za různých situací je samozřejmě dobré zkoušet na bezpečných a přehledných místech.
Pro začátečníky je nejbezpečnější brzdit oběma brzdami zároveň a postupně zkoušet účinnost přední brzdy a zapojovat jí čím dál tím více. Při brždění zkuste šlapat, aby vám mohly nohy ihned sdělit, kdy jde zadní kolo do smyku. Postupně trénujte čím dál razantnější zastavování, ať si zvyknete na pocit prudkého zabrždění, až na hranici, kdy se vám začne zdvihat zadní kolo. V tomto případě nezapomeňte přesunout těžiště co nejvíce dozadu za sedlo, abyste eliminovali důsledky setrvačnosti a gravitace a nepřelétli přes řidítka.
Brždění na rovině
Vzhledem k umístění těžiště cyklisty při jízdě po rovině uprostřed mezi předním a zadním kolem obecně vyplývá, že přední brzda má za normální jízdy značně vyšší brzdný efekt než brzda zadní. Jednoduše přední brzda brzdí před těžištěm, zatímco zadní až za těžištěm, a proto se brzdný účinek liší ve prospěch přední brzdy (až 70% efekt přední brzdy). Pokud jedete po rovině, používejte tedy ideálně víc přední brzdu, a to v poměru jejich efektivity - 70 % přední a 30 % zadní brzdu.
Brždění ve sjezdu
Ve sjezdu však posouváme těžiště vzad (míra posunutí těžiště závisí na sklonu terénu), čímž zatížíme zadní část kola a začne být proto důležitější a efektivnější zadní brzda. Při sjezdu brzdíme vždy tak, aby se kola nepřestala točit a nesmýkala se.
Kdy použít jen zadní brzdu?
Na kluzkém povrchu
Smyk předního kola je téměř nemožné ustát, proto na kluzkých a nebezpečných površích je bezpečnější snižovat rychlost zadní brzdou.
Na skákavém povrchu
Ma nerovném povrchu se může kolo ocitnou zcela ve vzduchu. V případě stisku páky přední brzdy se přední kolo zablokuje a při současném dopadu na něj dojde skutečně k ošklivému a nekontrolovatelnému dopadu.
Při defektu předního kola
Pokud vám praskne přední duše nebo pomalu ztrácí tlak, použijte zadní brzdu pro bezpečné zastavení a eliminaci vysvlečení z ráfku nebo poškození kola.
Tipy na závěr
Jezděte s rozvahou a klidem, nezmatkujte a nesahejte zbrkle na brzdy. Strach je často špatný rádce, nepřeceňujte ale své síly a rozhodujte se včas, co chcete udělat. Toho se držte.
Na kluzkých kořenech či kamenech je mnohdy bezpečnější jet trochu rychleji, přejet tyto nástrahy a s rozvahou brzdit až za těmito kluzkými a nebezpečnými místy.
V technickém terénním sjezdu přesuňte těžiště hluboko za sedlo, plynule brzděte, snažte se, aby se kola stále točila a nesmýkala. Buďte uvolnění a končetiny používejte jako pružiny. Při křečovitém brždění a natřásání se vám mohou ztuhnout ruce. Uvolněte se, obvzlášť na jednodušších místech, ve složitějších své uchopení zpevněte. Ruce vám tak vydrží déle.
Brždění by mělo být co nejplynulější. Při náhlém brzdění je nutné si vžít pocit, že nesmím za přední brzdu doslova “vzít” na plno. Vzhledem k jejímu efektivnímu brzdnému účinku by mohl následovat katapult přes řidítka. Vždy tedy více mačkejte zadní brzdu než přední!
Před nájezdem do zatáčky si přibrzděte na rychlost, kterou chcete zatáčku projet. Při samotném průjezdu jeďte plynule a brzděte co nejméňe. Pokud musíte, tak především zadní brzdou.
Foto: Mallorca Cycling Center