Průvodce nákupem jízdního kola: přibylo škatulek, podstata zůstává
• Autor WeLoveCyclingMiniseriál věnovaný výběru nového kola začneme představením kategorií, které aktuálně plní cyklistické prodejny. Prvním krokem nákupu by totiž vždy měla být sumarizace požadavků, tedy především odpověď na otázky kde a jakým způsobem bude kolo používáno.
Zatímco koupit vyloženě nekvalitní nebo špatně osazené kolo je v dnešní době téměř nemožné, protože konkurence mezi cyklistickými značkami vyrovnala síly do té míry, že zvolená cenová hladina nesmlouvavě definuje kvalitu rámu i výbavy, vhodnou kategorii produktu lze nyní minout snadněji než kdy předtím.
Pryč je období, kdy na jedné straně stála silniční kola, na druhé horská a mezi nimi jako univerzální hybrid kategorie krosů. Výrobci se dnes snaží přijít se specifickým kolem pro každý zákaznický rozmar a s trochou nadsázky můžeme říci, že dojdou-li známé styly ježdění, vytvoří s pomocí marketingu nové.
Před lety byl takovým hitem například fat bike. Kolo s extrémně širokými plášti, které měly umožnit jízdu po sněhu, ale i přinést odlišný charakter zážitků v běžném terénu. Několik sezon nesměl „tlusťoch“ chybět v žádném katalogu. Ale rychle se ukázalo, že tato kategorie baví opravdu jen pár vyvolených, a „tlusťoši“ začaly z nabídky zase mizet. Dnes je můžeme bez výčitek zařadit mezi zcela okrajové kategorie.
Rozkošatělá silnice
Silniční kola byla vždy synonymem pro závodní náčiní. To ale už mnoho let neplatí absolutně, protože ne každý silničář touží po sebetrýzni. Odpovědí výrobců je kategorie maratonských či endurance silničních kol. Nabízí především vzpřímenější posed a efektivnější pohlcování nerovností (odlišný materiál rámu, prostor pro širší pláště, komfortnější doplňky apod.). Výkon těchto kol ale může být téměř srovnatelný se závodními top modely.
U nich také došlo k rozvětvení nabídky, když se na trhu objevila aero kola – inspirovala se u strojů na časovku a využívají ploché tvary trubek a některé další technologie ke snížení odporu vzduchu. Ploché trubky však nemají zcela ideální mechanické vlastnosti, takže v nabídce zůstaly i klasicky vyhlížející závodní silničky a některé značky nabízejí ještě kategorii ultralehkých kol, v níž je vše podřízeno naopak hmotnosti.
Naše rada pro nákup? Pokud se silnicí začínáte nebo se k ní po delší době vracíte, sáhněte s důvěrou do kategorie komfortních endurance kol. Dnes silnice skutečně může být rychlá a komfortní zároveň.
Gravel není cyklokros
Kolo stvořené pro zapadlé „okresky“ s nekvalitním povrchem, polní cesty, lesní pěšiny, ale třeba i náročné podmínky města – to je dnes populární kategorie označovaná jako gravel bike. Můžeme jej definovat třeba jako maratonskou silničku, ale s robustnější konstrukcí a s možností použít ještě širší pláště (běžně okolo 40 mm).
Alternativně jej lze představit jako cyklokrosové kolo, ale s nezávodní geometrií (kratší vzpřímenější posed), stabilnějším řízením, širšími plášti a komfortněji volenými komponenty. Nevýhodou gravel biku v porovnání s horskými nebo krosovými koly je až na výjimky absence odpružení, takže v rozbitém terénu nebude jízda komfortní.
Kdo tedy má nad gravel bikem uvažovat? Vyznavač sportovnějšího rytmu jízdy, který se rád vydává na vyjížďky, kde střídá asfalt s objevnými výpady mimo silnice, cykloturista jezdící občas s bagáží, ten kdo používá kolo na dojíždění do zaměstnání a překonává různé povrchy. Nečekejte však, že gravel bike přinese rychlost silničky (museli byste přezout pláště a provést další úpravy) nebo prostupnost a jistotu horského kola.
Krosové kolo – volba rozumu
Kros je u českých cyklistů dobře známá klasika. Velká dobře odvalující kola, dostatečně těžké převody, o něco nižší hmotnost než u mountainbiku, avšak stále dostatečná odolnost. Kdo se nechtěl pouštět do terénních dobrodružství, ale vyžadoval svižnost, komfort a univerzalitu, toho vždy rozum nakonec dovedl ke krosovému kolu. Dnes tomu není jinak.
Pár mladších či sportovněji založených jezdců odlákaly od krosů gravel biky. Někdo přešel na devětadvacetipalcové MTB, kde je nabídka přeci jen širší, hlavně ve vyšších cenových kategoriích. Někteří starší jezdci přesedlali na elektrokola. Nadále však platí, bez ohledu na drobný deficit sex-appelu, že pro občasnou víkendovou turistiku po cyklostezkách české vlasti nebylo vynalezeno nic lepšího než krosové kolo.
Horská kola jako babylon?
Příznivci terénní jízdy zaměří svou pozornost na horská kola. I tady došlo k rozvětvení nabídky do několika specifických kategorií. Nejprodávanějším typem jsou stále kola kategorie cross country (XC). Ta si suverénně poradí s lehčím až středně těžkým terénem (běžné lesní cesty a pěšiny), přičemž si zachovávají schopnost relativně svižné jízdy i na delší vzdálenosti. Z pohledu odpružení do této kategorie řadíme pevná i celoodpružená kola se zdvihem typicky 100–120 mm.
Chcete-li trávit většinu času na lesních pěšinkách a na asfalt vyjíždět jen v minimální možné míře, porozhlédněte se raději ve vedlejší kategorii označované jako trail bike. Zde najdete už v drtivé převaze celoodpružená kola se zdvihem 120-150 mm. Kapacita odpružení však není jedinou změnou ve specifikaci – trail bike se od XC kola liší také geometrií, přičemž cílem je lepší ovladatelnost a zároveň navýšení stability kola v rychlosti. Obecně můžeme říci, že i na trailbiku lze pohodlně strávit celodenní vyjížďku vedoucí z kopce i do kopce nebo den v trailovém rezortu bez lanovky. A ve sjezdech si to užijete více než na XC kole.
Biky s vyšším zdvihem dnes většinou řadíme do populární kategorie enduro. U strojů s odpružením fungujícím v rozsahu 150/150 mm a více je již jednoznačně akcentována zábava směrem z kopce dolů. Tato kola jsou stabilní, odolná, s velmi výkonným odpružením, přilnavými plášti… Euforie ze sjezdů ale již bývá vykoupena martyriem výjezdů, což dělá z kategorie enduro volbu fajnšmekrů, kteří již vědí, jaké kolo pro svůj styl ježdění potřebují, a kam na něm vyrazit. Ještě dále jdou v tomto směru sjezdová kola (kategorie downhill, DH) se zdvihy okolo 200 mm. Zde se vůbec se šlapáním nepočítá a jezdci jsou tak odkázáni na služby lanovky.
Než vkročíte do obchodu
V úvodním přehledu jsme zmínili pouze hlavní kategorie kol a ty, které jsou dnes nejoblíbenější. Stručná typologie navíc nemůže postihnout různé výjimky a rarity, nehledě na to, že přechody mezi jednotlivými škatulkami kol bývají neostré.
Zkušený prodejce tak stále hraje důležitou roli. Čím přesněji mu ale popíšete svoje představy, tím pravděpodobněji budete s novým kolem spokojeni.