Šest set gramů sacharidů za etapu! Jak vypadá strava cyklistů na Grand Tour?
• Autor WeLoveCyclingŠest set gramů sacharidů za etapu?! Přesně taková je porce, kterou většinou zkonzumují cyklisté při jedné etapě Vuelty či dalších Grand Tour jako je Tour de France či italské Giro. Jídlo je pro úspěch na závodě trvajícím jednadvacet dnů klíčem k úspěchu. I proto už prakticky všechny týmy mají nutriční specialisty, kteří přesně sestavují jídelníček na konkrétní dny. Jak vypadá strava závodníka na Grand Tour?
Jídlo, jídlo a zase jídlo. Přestože cyklistika na nejvyšší úrovni je v případě cyklistů posedlá honbou za ideální váhou a propočtem wattů na kilogram každého jezdce, při bitvě trvající jednadvacet etap se mnohdy stává, že cyklista ještě přibere. Má obrovský výdej, který musí pokrýt.
Osm tisíc kalorií za den
Během etapy Grand Tour je standardní, že závodník přijme 120 až 130 gramů sacharidů na hodinu jízdy. Při čtvrté etapě španělské Vuelty nejrychlejší cyklisté strávili na trase čtyři hodiny a dvacet šest minut, ti nejpomalejší pak o dvacet minut více. Doporučený příjem sacharidů byl tedy přibližně 580 až 650 gramů sacharidů na etapu.
Jde o 3 až 4 energetické želé tyčinky (90 – 120 gramů sacharidů), 6 gelů (180 gramů sacharidů), 4 energetické nápoje (280 gramů sacharidů, jeden bidon obsahuje 70 gramů sacharidů. Jenom pro lepší představu, o jak velkou porci sacharidů se jedná: pokud byste stejnou míru sacharidů chtěli přijmout třeba konzumací sušenek Mila, musíte jich pozřít šestadvacet! Velmi důležitý je i pitný režim. Za hodinu musí cyklista přijmout minimálně litr tekutin, tudíž celkem během etapy přibližně osm až deset bidonů.
Závodník při Grand Tour během jediného dne přijme přibližně osm tisíc kalorií. Pokrytí potřeb cyklistů se skládá ze snídaně až po pozdní večeři, přičemž vše je pečlivě zaznamenáváno a monitorováno týmovými fyziology či nutričními specialisty. Stejně jako je samozřejmostí každého týmu množství masérů a vlastních masérských stolů, je součástí každého týmu týmový kuchař. Některé formace mají dokonce vlastní food trucky, aby jídlo bylo nejvyšší kvality. Závodníci si často stěžovali, že i přes pobyt v hotelových komplexech s označením čtyř či více hvězdiček dostávali rozvařené těstoviny, rýži naprosto nevhodné konzistence a vysušené maso či ryby.
Strava na Grand Tour? Rýže, těstoviny a bílé maso
Stravovací den na Grand Tour začíná tři hodiny před startem etapy snídaní. Ovšem první jídlo dne je hodně gigantické. Rýže, těstoviny, nudle, quinoa, vejce, ovoce, džusy, prebiotické nápoje a káva. Mnoho kávy. Nutriční specialisté se snaží přesvědčit závodníky, aby už v prvním jídle dne byla rýže, protože je snadno stravitelná. Ale někteří cyklisté preferují spíše sladkou verzi prvního jídla, a tak konzumují ovesné vločky, cereálie, palačinky, jogurty, ovoce, džusy, smoothie, možná nějaká vejce či uzeniny pro srovnání chuti.
Snídaně je prostě základ, podle kterého se určuje úspěch celého dne. Jde o několik chodů, při nichž cyklisté klidně zkonzumují až tři sta gramů sacharidů! Pokud by si běžný smrtelník představil snídaňové menu profesionála na Grand Tour, většinou by se jednalo o jeho potravu na celý den! Ovšem pokud máte strávit až pět hodin v sedle při rychlosti atakující průměrně padesát kilometrů, jsou prostě nároky jiné.
Když do startu etapy zbývá přibližně třicet minut, v útrobách týmových autobusů jede kávovar na plné obrátky. Většina závodníků „vylupne“ několik šálků espressa. Přidají rýžové chlebíčky, energetickou tyčinku, banán. A před „skokem“ do sedla ještě jedno espresso. A často i dvojité. Až na výjimky tedy. Třeba česká hvězda týmu Lidl-Trek Mathias Vacek kávu nepije, ale je milovníkem sladkých dobrot… Výzkumy dokazují, že dávka tři až šesti miligramů kofeinu na kilogram tělesné hmotnosti zvyšuje vytrvalost. Není náhodou, že hitem posledních sezon jsou kofeinové energetické doplňky.
V sedle mají přednost gely
Při etapě se cyklisté při současných rychlostech, kdy jsou etapy nesmírně dynamické a mnohdy není prostě prostor pozřít tuhou stravu, zaměřují na energetické gely, tyčinky, želé bonbony, sacharidové či elektrolytové nápoje. Jsou totiž snadno konzumovatelné a tělo je rychle vstřebá. Pokud to etapa dovolí, konzumují rýžové dortíky, wrapy a nepohrdnou ani miniaturními plechovkami coca-coly či oblíbeného nápoje, který jim do mizetky přibalí týmoví maséři. Jde však spíše o podporu morálky pro případ, že cyklista upadá během jednadvaceti dnů z pohledu stravování do letargie.
Zatímco ještě před deseti lety se tvrdilo, že ideální příjem sacharidů za hodinu jízdy na kole je sedmdesát gramů, v současnosti už odborníci lobují spíše za hodnotu 120 až 130 gramů sacharidů. Jde pochopitelně o velice individuální záležitost. I tohle závodníci trénují. Kdo je schopný dobře snášet sacharidovou nálož, má částečně vyhráno.
Sotva závodník projede cílem, čeká na něj regenerační nápoj. Hitem jsou třešňové nápoje. „Údajně jsou nejúčinnější,“ krčí rameny Jan Hirt, český profesionál v barvách týmu Soudal Quick Step. Koktejl, kteří podávají maséři závodníkům ještě než sesednou z kola, obsahuje ketony, sacharidy a sodík, aby se zrychlila regenerace. Hitem jsou gumoví medvídci nebo datle. Důvod? Jednoduché cukry! Je potřeba rychle doplnit zásoby glykogenu. A také bílkovin. I proto je připravené smoothie, které obsahuje minimálně 20 gramů bílkovin!
A tolik diskutované ketony? Pomáhají k rychlému zotavení, snižují riziko chronického zánětu a také stresu, eliminuji riziko zranění a také nadměrnou únavu.
Strava pro horské a rovinaté etapy se liší
Během jízdy autobusem na hotel závodnici pozřou rýži, brambory či těstoviny s kuřecím nebo rybím masem, nejčastěji tuňákem, případně jenom s vejcem. Jde o směs bílkovin a sacharidů. Následuje proteionový koktejl. Klíčový je pochopitelně příjem nejen sacharidů, ale i bílkovin, které slouží k regeneraci svalových vláken. Týmy World Tour už jsou tak daleko, že poměr bílkovin určují nutriční specialisté pro každého cyklistu individuálně podle údajů zaznamenaných během etapy computerem každého jezdce. Smyslem je maximalizovat rychlost regenerace.
Přibližně čtyři hodiny po etapě, v závislosti na délce transferu do hotelu a následných masážích, už cyklisté znovu sedí u jídla. Tentokrát v hotelové jídelně. A večeře už je vlastně přípravou na další etapu. V případě horské etapy se klade důraz na sacharidy v podobě rýže, těstovin či brambor, bílkoviny zastupuje kuřecí maso či ryby. Pokud se blíží etapa určená pro sprintery, servírují se saláty, polévky, luštěniny, grilovaná či dušená zelenina, kuře, ryby. A už tradičně rýže, těstoviny či brambory. Saláty přitom tvoří jen malou část menu. Pohlazením pro „žaludek“ cyklistů je večeře před volným dnem, kdy kuchaři za odměnu připravují burgery, pizzu, lasagne nebo se tým sejde u grilování.
Do jídelníčku promlouvá i počasí. Pokud cyklisté bojují v úmorném vedru, připravují kuchaři studené polévky či ledové dezerty. Naopak při etapách Gira, kdy se jede v Dolomitech či pod Apeninami v dešti, jsou nachystány vydatné vývary. Následuje spánek a vydatné snídaně. Vítejte na Grand Tour!