Signalizace v sedle kola
• Autor KooperativaSprávná signalizace v sedle kola je základním předpokladem bezpečné jízdy a je úplně jedno, zda jde o pohyb jednotlivce nebo celé skupiny. Signalizace spojené se změnou směru jízdy je třeba provádět s dostatečným předstihem, nikoliv až při samotném úkonu. Veškerá pravidla, lhostejno zda jde o turisty v sedle či amatérské soutěžáky při tréninku, vychází ze signalizace v rámci profesionálního silničního pelotonu. Ve skupině musí každý jezdec signalizovat, protože pokud by někdo z řetězce vypadnul, ohrožuje tím i ostatní.
Odbočování
Změna směru jízdy se signalizuje vždycky. Cyklista s dostatečným předstihem zvedne ruku ve směru, kam plánuje odbočit. Doporučená vzdálenost je padesát metrů před cílem. Pokud jedete ve skupině, změnu směru by měli signalizovat všichni ve skupině.
Zastavení
Před křižovatkou, závorami na železničním přejezdu, či v případě jiných překážek cyklista ve skupině zvedne pravou ruku. Ve skupině by jej měli všichni následovat, aby nedošlo k dominu, respektive pádu, při němž cyklisté ze zadních pozic vletí do těch před sebou.
Překážka
Znají to všichni. Přes cestu může být zpomalovací vyvýšený pruh, plastový „retardér“, koleje, vyfrézovaný pruh asfaltu nebo na lesních cestách třeba ulomená větev či spadlý kmen stromu. Za takové situace je obecně zažité gesto v podobě dvojího mávnutí rukou za sedlem zprava doleva. Ve skupině jde o nezbytnost od prvního do posledního člena.
Nerovnost na cestě
Pokud jedete v lese po cestě, s nerovnostmi počítáte. Ovšem na cyklostezce nebo silnici vás snadno může překvapit i malá nerovnost. Podle toho, na které straně nerovnost zaregistrujete, ukážete pravou či levou rukou s nataženým ukazováčkem, že je třeba náležité pozornosti, neboť na cestě něco je.
Objíždění překážky
Někdy stojí v cestě auto, motorka, vyvýšený ostrůvek, dojedete jiného cyklistu, míjíte chodce nebo je částečně spadlá větev v cestě. Podle velikosti překážky se volí upozornění pro ostatní. Jde-li o menší nástrahu, stačí natáhnout ruku a zpevněnou dlaní v zápěstí zprava doleva opakovaným pohybem dáme ostatním vědět, aby zbystřili. Mávnutím ruky za trupem ze strany, z níž se budeme vyhýbat, dáme ostatním vědět o blížící se velké překážce.
Nástup
Pokud jedete ve skupině, nejste na poslední pozici a chcete šlapat v pozici ze sedla, musíte ostatní upozornit, protože v opačném případě hrozí tak zvané přeložení s předním kolem cyklisty za vámi. Signál je prostý: dvakrát mávnete rukou podél děla dozadu.
Zpomalení
Pokud je potřeba snížit rychlost celé skupiny třeba před přechodem pro chodce, levou ruku natáhnete podle těla a pomalým pohybem vpřed a vzad dáte ostatním vědět, že je třeba ubrat „plyn“.
Střídání ve skupině
Jet na čele skupiny je fyzicky hodně náročné. Pokud máte přidělenou porci za sebou nebo prostě nemáte už kde brát, buď jen vybočíte loktem do strany nebo rovnou vyjedete do strany a současným mávnutím ruky vpřed podél řídítek dáte signál, že je čas pro dalšího z cyklistů.
Kdy se použijí hlasivky?
Pokud jste v úseku, kde je třeba pevně držet řídítka nebo jste prostě nestihli zareagovat a signalizovat hrozící nebezpečí dalším, upozorníte cyklisty ve skupině voláním. Stejně se předává informace o předjíždějícím vozidle či větším dopravním prostředku. Pomocí hlasivek putuje varování od posledního cyklisty ve skupině přes další cyklisty až na čelo balíku.