Šrouby a matice
• Autor Tým Kolo pro životV tomto článku si představíme něco málo o důležitých šroubech našich jednostopých mazlíků, na kolik Nm utahovat, u jakých použít lepidlo, které naopak mazat, případně̌ které je třeba průběžně kontrolovat. Poradí vám opět Michal Filgas, vedoucí výroby vzorků a prototypů značek Rock Machine a Superior.
Jízdní kolo je spleť různých dílů a komponentů, které spolu dohromady vytváří fungující mechanismus, díky němuž jsme schopni překonávat různé vzdálenosti, překážky i sami sebe. Aby toto jedinečné soustrojí správně pracovalo, musí být vzájemně spojeno náležitými šrouby a maticemi neboli „spojovacím materiálem“.
„Ať už jste majitelem silničního, cross country, celoodpruženého, gravela nebo městského kola, v každém segmentu se používají stejné, ale i úplně rozdílné druhy spojováku (šroubů a matic). Například u silničního kola nalezneme podstatně méně spojovacího materiálu než u městského,“ říká Michal Filgas.
Pojďme si společně posvítit na ty nejčastější a základní šrouby, které můžete na svém kole najít.
Začneme odzadu:
1) Šroub zadního měniče, přehazovačky: Je součástí a má za úkol udržet měnič na patce rámu. U závitů šroubu obvykle nebývá, ale může i být od výrobce aplikováno pojistné lepidlo neboli tekutá závlačka, která slouží k tomu, aby nedocházelo k samouvolňování.
2) Šroub patky rámu: Patka má důležitou funkci, aby v případě nárazu cizího předmětu do přehazovačky došlo k jejímu otočení, ohnutí, eventuálně k deformaci, aniž by nastalo poškození měniče. Je většinou vyrobena z měkkého hliníku a je přichycena k rámu šroubem, závity jsou od výrobce potaženy pojistným lepidlem.
3) Matice kazety (volnoběžky): I zde je aplikována tekutá závlačka a je součástí kazety.
4) Brzdový třmen: Bývá zpravidla uchycen dvěma šrouby pojištěnými lepidlem a může i nemusí být součástí třmene.
5) Brzdový kotouč: Je připevněn k náboji buď 6 ks šroubů, nebo pojistnou maticí, tzv. centrlock. V obou případech je od výrobce na závity naneseno lepidlo. Nejsou součástí kotouče.
6) Podsedadlová objímka: Jejím úkolem je pevně stáhnout sedlovku k sedlové trubce rámu a udržet ji na místě. Šroub je součástí objímky a nebývá potažen pojistným lepidlem.
7) Matice klik: Pokud je u kola použita pevná středová osa (prvek samotných klik), matice je ve většině případů součástí klik a je mazána vazelínou. Jestliže je klasická středová osa, šrouby můžou i nemusí být ošetřeny pojistným lepidlem a nebývají její součástí.
8) Šrouby vahadel: Tyto šrouby hrají velmi důležitou pevnostní a konstrukční roli, protože drží pohromadě s vahadly přední a zadní trojúhelník celoodpružených kol. Již od výrobců je na tyto šrouby nanášen tenký film pojistného lepidla. Za předpokladu, že šroub prochází skrz rám, je aplikována i vazelína.
9) Uchycení tlumiče: Závity obou šroubů by měly být ošetřeny lepidlem, oproti tomu jejich těla jsou namazána vazelínou, aby při pohybu tlumiče nedocházelo k jejich uvolňování a tření. Šrouby obvykle nebývají součástí.
10) Představec: Drží pevně kokpit se sloupkem vidlice. Na šrouby je od výroby aplikována průmyslová vazelína.
11) Brzdy, řazení, ovládání teleskopické sedlovky, páčka zamykání vidlice a tlumiče: Výrobci neaplikují, ani z jejich strany není doporučováno používat pojistné lepidlo. Nedotahujte šrouby silou, pouze lehce, na cit, aby držely, ale zároveň abyste byli schopni páčkami ručně pootočit. Při pádu pak nedojde k jejich zlomení, nýbrž otočení.
12) Přední a zadní osa náboje: Měly by vždy být dostatečně ošetřeny průmyslovou vazelínou. Půjdou snáz povolit a nebude docházet ke tření.
Věděli jste že…
Městská kola, městská, sportovní či cargo elektro kola, všechny tyto typy kol používají stejné, nebo podobné spojovací materiály k uchycení již výše zmiňovaných komponentů. Jejich nedílnou součástí však často bývají i speciální šrouby a matice. Například jsou-li na kole namontovány blatníky, vzpěry, popřípadě nosiče, jsou zde použity šrouby s lepidlem, „vějířové“ protiskluzné podložky a samojistné matice, tzv. self lock nut.
Dobrá rada na závěr
Nezapomínejte čas od času kontrolovat utažení důležitých šroubů a spojů na vašem kole. Pokud si nejste jisti, poraďte se se svým mechanikem, nebo tento úkon nechejte na něm.
Používejte momentové́ klíče a dotahujte vždy na požadované hodnoty, newtonmetry určené výrobcem. Ti ve většině případů tyto parametry na svém produktu uvádějí. Pamatujte, občasná kontrola je dobrá prevence proti možným strženým závitům, zlomeným šroubům a dalším defektům.