Víte, jak nafouknout kolo? Správný tlak je základem
• Autor Tým Kolo pro životJak správně nahustit kolo? Méně, nebo raději více? Ani jedno, ani druhé. Většina cyklistů má spíš tendenci kolo přifouknout o něco více, jenže tím jízdní vlastnosti rozhodně nevylepší. Ani nesníží možnost defektu. Nafouknout správně kolo není věda, ale vyplatí se držet několika dobrých a osvědčených rad.
„Tím základním je to, na jakém kole jezdíme. Obecně platí, že nejvíce se foukají silniční kola – kolem 8 barů a výjimečně až 10 barů. Naopak horská kola se hustí pouze na 1,4 až 2,5 baru. Mezi tím se pohybují krosová a trekingová kola, která se foukají zhruba na 4 bary,“ vysvětlil cyklistický expert Pavel Čábelický.
Uvedené hodnoty se ale mohou lišit na základě dalších faktorů. Jakých? Zůstaneme-li u horských kol, záleží na terénu, do kterého vyrážíme, na podmínkách, na podkladu, na kterém se jezdí, na druhu a velikosti plášťů a na hmotnosti cyklisty. Roli samozřejmě hraje i to, jaký styl jízdy vyznáváte.
„Obecně zase platí, čím těžší a obtížnější terén, tím menší tlak v kolech. Pokud se jezdí opravdu v lese, v blátě, na kamenech a kořenech, pak se volí nejmenší tlak 1,4 až 1,5 baru. Je důležité vědět, v jakém terénu pojedu a reagovat i podle aktuálních podmínek. Často se setkávám se snahou pneumatiky přefukovat. A čím víc, tím líp. To je špatně – přefouknuté kolo nedrží stopu, je nepoddajné, odskakuje a hůř se ovládá,“ vysvětluje Pavel Čábelický.
Jiná situace je v případě, že na horském kole vyrazíme po asfaltových cestách. V takových případech se může kolo přifouknout až na 3 bary. Zásadní ale je vzít v potaz informace o maximálním a minimálním tlaku na boku pneumatiky a na ráfku. „Překročit se nesmí ani jedna z hodnot, a to ani na ráfku, ani na plášti,“ upozorňuje Pavel Čábelický.
Neznamená to sice, že pneumatika při překročení meze okamžitě exploduje, ale zvyšuje se riziko defektu. „Někdo napere do kola 5 barů, plášť vydrží, ale ráfek ne. Může klidně prasknout i podélně, což platí především pro lehké karbonové ráfky,“ uvedl cyklistický expert.
Zatímco aktuální venkovní teplota při huštění hraje roli pouze u špičkových profesionálů, kteří foukají kola na setiny barů, pro hobby cyklisty je teplota nepodstatná. Rozhodně ale roli hraje hmotnost cyklisty. „Hraje skutečně značnou roli. Pro 50 kilo nafouknu kolo tak na 1,6, na 90 kilo na 2 až 2,1,“ poznamenal Pavel Čábelický.
Ideální je mít k dispozici stále stejnou a vyzkoušenou pumpičku s tlakoměrem. To proto, že různé hustilky mohou ukazovat i lehce rozdílné hodnoty tlaku. Pokud pumpičku nemáte k dispozici, je možné správnost nafouknuté pneumatiky poznat pohmatem rukou. „Když jste schopen palcem protlačit plášť asi o půl centimetru, tak má přibližně 2 bary,“ doplnil nouzovou pomůcku Pavel Čábelický.
A znovu varoval před přehušťováním kol. „Lidé se obecně obávají defektu a mají tendenci kolo přefouknout. Jenže takové se hůře ovládá při jízdě i ve sjezdech a lehce může dojít ke cvaknutí pneumatiky. Rozhodně ale nesmí pneumatika, jak se říká, zvonit,“ doplnil na závěr.
5 hlavních zásad
Hustěte kolo podle terénu, v jakém pojedete.
Důležitým faktorem je hmotnost cyklisty.
Záleží na druhu a velikosti plášťů.
Foukejte kolo podle stylu jízdy.
Nepřefukujte hodnoty na plášti i na ráfku.