5 chytrých pravidel, jak zvýšit bezpečnost dětí na kole
• Autor Kooperativa5 DOBŘE MÍNĚNÝCH RAD
Vyberte správný typ – model
„Důležitá otázka při výběru zní: Kde bude dítě jezdit? Do velikosti 20 se typ kola neliší, až poté lze vybírat mezi silničním, vhodným do města a na cyklostezky, a terénním, to má silnější gumy a odpruženou vidlici. Obvykle bývá pružinová, což ale kolu přidává na hmotnosti (až kilogram a půl). Lehké dítě ji však svou vahou často neumáčkne, nemá patřičnou váhu. Oproti tomu vzduchová vidlice jde nastavit již od 20 kilogramů váhy, je však dražší,“ říká Roman Blažek, výrobce dětských kol.
Myslete na hmotnost kola
Vedle geometrie a tvaru rámu je hmotnost nejpodstatnějším aspektem dětského kola – a to i pro rodiče, kteří jej nakládají do auta či nosí do patra domu. Pokud jede šestnáctikilové dítě na třináctikilovém kole, stojí ho to podobné úsilí, jako by jel osmdesátikilový člověk na sedmdesátikilovém bicyklu. Hmotnost kola také negativně působí na ovladatelnost a snižuje bezpečnost jízdy pro cyklistický potěr.
Vyvarujte se chyb při seřízení posedu malého bikera
Nejčastější chybou je špatná výška sedla nebo dlouhý představec, kvůli kterému je dítě příliš natažené. Někteří výrobci dělají rámy nepřiměřeně dlouhé, protože pouze zmenšili dospělé kolo, aniž by vzali v potaz poměr tělesných proporcí dítěte. „Dále pak šířka řídítek by měla být na šířku ramen dítěte plus asi pět až deset centimetrů. S širšími řídítky malý jezdec obtížněji zatáčí a manipuluje s kolem. Když jsou ruce naopak moc u sebe, nemůže být dítě napřímené, a navíc vzniká menší páka a malý cyklista pak není schopen dostatečně zareagovat na aktuální terénní nebo dopravní situaci,“ dodává Tereza Nováková z FTVS UK.
Ať je malý cyklista vidět!
Design je trochu zapeklitá věc, musí se líbit jak rodičům, tak i samotným dětem. Jízda na kole bude děti bavit víc, když budou mít kolo, které se jim líbí. Současně výrazná barva zvyšuje bezpečnost na komunikaci, neboť jsou malí cyklisté dobře vidět.
Bez přilby ani šlápnutí
Cyklistická helma by měla být pro každého cyklistu samozřejmostí. Mladším osmnácti let ji navíc předepisuje zákon. Zranění hlavy jsou totiž v cyklistice velmi obvyklá. Pořiďte bikerkám/bikerům kvalitní cyklistickou helmu, i když zatím sedlají teprve jen odrážedlo. Aby helma byla skutečně bezpečná, je potřeba si vždy ověřit, zda je certifikovaná. Helmy prodávané v České republice musí splnit normu ČSN EN 1078.
1.TĚŽKÉ KOLO, ZABIJÁK ZÁJMU DÍTĚTE O CYKLISTIKU
2.VYSOKÁ HMOTNOST KOLA NEGATIVNĚ OVLIVŇUJE BIOMECHANIKU CELÉHO POSEDU – ZDRAVÍ
3.TĚŽKÝ BIKE = SNÍŽENÍ OVLADATELNOSTI KOLA = SNÍŽENÁ BEZPEČNOST
4.DOBŘE ZVOLENÁ BARVA RÁMU KOLA ZVYŠUJE BEZPEČNOST
5.BEZ PŘILBY ANI KILOMETR